středa, září 19, 2007

Click4Sky

Click4Sky (či možná přesněji CLICK4SKY.com) je nové dítko pomalu se dostávájících z finančních problémů Českých Aerolinií. Ty se rozhodly vytvořit mírně netradiční nízkonákladovou leteckou společnost, pro pokrytí prázdných míst ve svých letadlech. U ČSA letos průměrná osazenost klesla na 67 procent, proto s letenkami pro novou společnost by neměl být problém. Do budoucna společnost doufá v možnost rozšíření své nabídky, a bude se snažit získat na základě stejného konceptu i letenky od jiných leteckých společností, logickým cílem budou firmy z partnerské aliance Sky Team.

Koncept Click4Sky bude založen jako u klasických nízkonákladových leteckých společností na nízké ceně letenek (ta mimo jiné může být udržena i díky minimálním nákladům na provoz, neboť letenky budou prodávány zatím pouze online). Ta aktuálně má být jednotná, čili 1990 korun včetně všech poplatků. Jako vždy je ale i v této ceně háček. Jakkoliv klient zná celou cenu letenky předem, tak musí být připraven na to, že musí koupit i zpáteční. Takže pokud by někdo chtěl pouze jednosměrnou letenku, tak musí být připraven na koupení prázdné zpáteční a náklad 3980 korun. A pokud někdo chce letět jen na jeden den, tak nabídka letenek Click4Sky také není pro něho, další podmínkou je, že člověk si může získat zpáteční letenku až na třetí den po příletu nebo o víkendu strávit aspoň jednu noc v cíli. Letenky zatím musí být zakoupeny měsíc předem. Z toho je patrno, že nová společnost musí být výrazně vzadu za ČSA a nesmí ohrožovat její pozici a nízkonákladová dcerka se bude zaměřovat pouze na turisty plánující své cesty dlouho dopředu.

Letenky budou nabízeny až do vyprodání kapacity letů. Společnost také nebude zatím nabízet letenky na nejziskovější trasy ČSA, jako je například Praha-Paříž nebo Praha-Moskva. Z druhé strany letenky budou nabízeny i do míst ve východní Evropě, kam jiné low costy nelétají. Letenky si bude možnou koupit nejen z Prahy do cílového města, ale samozřejmě i opačně. Cestující navíc na rozdíl od většiny nízkonákladových společností budou zatím mít na palubě tisk a občerstvení včetně studených a teplých nápojů (co je i logické, když lety budou promíchané a v jedné kabině budou sedět jak pasažéři klasické ČSA tak pasažéři jejího dítka Click4Sky). Cestující poletí v Economy Class.

Letadla budou samozřejmě zatím jen nenaplněná pravidelné spoje od Českých Aerolinií, čili pasažér poletí letadly Airbus A320, Boeing B737 nebo ATR.

Cílem společnosti je získat 20 procent pražského trhu s levnými letenkami do dvou let. Výnosy z prodeje letenek by měly dosáhnout stovek miliónů korun.

Aktuální destinace Click4Sky
Amsterodam, Atény, Barcelona, Benátky, Berlín, Bělehrad, Boloňa, Brusel, Bratislava, Budapešť, Curych, Dublin, Düsseldorf, Frankfurt, Hamburk, Hannover, Istambul, Káhira, Kolín nad Rýnem, Košice, Krakov, Londýn, Lublaň, Madrid, Manchester, Miláno, Mnichov, Oslo, Riga, Řím, Soluň, Stuttgart, Tallin, Vídeň, Vilnius

Štítky:

úterý, září 18, 2007

Hahn Air

Hahn Air je německou vnitrostátní leteckou společností z Dreieichu blízko Frankfurtu. Byla založena 1. ledna roku 1994 jako SAL Airlines a své aktuální jméno Hahn Air přijala až po restrukturalizaci v roce 2002. V listopadu roku 2006 firma rozvinula svoji internetovou nabídku letenek použitím Amadeus Ticketing Platform, díky které se stala známější ve světě, protože umožnila pohodlné nákupy letenek online.

Ačkoliv jako společnost v přímé přepravě Hahn Air nehraje příliš velkou roli (kromě vnitrostátní dopravy se věnuje ještě charterům), jeho význam spočívá v tom, že poskytuje jiným leteckým společnostem ticketing. A nejenom leteckým, ale mezi klienty má i železniční společnosti, celkem využívá jeho služeb více než 200 firem ze všech kontinentů. Jakkoliv je to model mírně netradiční, tak ve světě virtuálních mobilních společností, virtuální letecká společnost s reálnými letenkami má jistě své místo.

Štítky:

pondělí, září 17, 2007

Air China

Air China jsou státem ovládaná akciová letecká společnost Čínské Lidové Republiky. Jsou také druhou největší leteckou společností v Číně podle počtu přepravených pasažérů za China Southern Airlines. Vznikla a zahájila lety v roce 1988 po transformaci čínských leteckých přepravců. Čínská vláda se tehdy rozhodla rozdělit podle činnosti původní aerolinie CAAC a Air China vznikla z jejich mezinárodní divize. Další uvolnění čínského leteckého trhu nastalo v roce 1994 a v roce 2002 se Air China spojila s China National Aviation Corporation a s China Southwest Airlines. V roce 2004 společnost polkla Zhejiang Airlines a získala většinové podíly v Air China Cargo, Air Macao a Shandong Airlines. Po mnoha rozhovorech a získávání či výměně akciových podílů Air China získala pozvánku do Star Alliance a měla by vstoupit 12. prosince letošního roku.

Letecká flotila společnosti Air China čítá 196 letadel a 79 má objednaných (stav z března 2007). Většina letadel jsou různé Boeingy, ale společnost využívá i strojů jeho největšího konkurenta Airbusu a nové objednávky jsou více méně vyrovnané. Průměrný věk letadel je téměř 8 let. Společnost létá do více než 250 vnitrostátních a mezinárodních destinací (má více než 4000 letů týdně). Air China se v roce 2004 stala oficiálním leteckým partnerem Olympijských Her, které se budou konat v roce 2008 v Pekingu.

V roce 2006 přepravila více než 33 miliónů pasažérů a podařilo se jí dosáhnout zisku 2,7 miliardy juanů (kurs k dolaru byl tehdy přibližně 8 juanů za 1 dolar) a příjmy byly v celkové výši 44,9 miliard juanů.

Štítky:

China Airlines

China Airlines jsou hlavním tchajwanským leteckým dopravcem. Nejsou přímo státní společností - většinový podíl v nich vlastní je China Aviation Development Foundation, ta ale je již majetkem státu. Společnost byla založena 10. prosince roku 1959, leteckým důstojníkem v důchodu a ze začátku se zaměřovala na charterové lety. V průběhu šedesátých let založila první pravidelné domácí (1962 z Tchajpeje do Hualienu) a zahraniční (1966 z Tchajpeje do Saigonu - dnes Ho Či Minovo město) letecké linky. Pacifik překonala společnost proprvé v roce 1970 založením pravidelného spojení do San Franciska a o nějaký čas později následovaly i lety do Evropy, kde první spoj byl navázán s Amsterdamem. Společnost ale od začátku měla problémy s dynamičtějším růstem, způsobené politickými třenicemi s pevninskou Čínou, která Tchajwan považuje pouze za svoji vzbouřenou provincii. V posledních letech se přemýšlí o přejmenování společnosti na Tchajwan Airlines, aby nedocházelo k záměně s pevninskou Air China, ale naráží to na odpor nacionalističtěji laděných politiků.

Letecká flotila China Airlines se skládá (údaje ze srpna 2007) z 16 Airbusů A330-300, 6 Airbusů A340-300, 11 Boeingů 737-800 a 35 Boeingů 747-400 (z toho 20 ve verzi 747-400F co tvoří největší flotilu tohoto typu na světě). Průměrný věk letadel je něco více než pět let. Hlavním hubem je letiště v Tchajpeji. Společnost létá do více než 45 destinací v Evropě (zatím létá pouze na letiště v Amsterdamu, Frankfurtu, Říma a Vídně), Asii, Severní Americe a Austrálii a Oceánii. Společnost ročně přepravuje něco kolem deseti miliónů pasažérů.

V posledních letech se u China Airlines objevují různé technické problémy, které skončily v srpnu 2007 požárem Boeingu na tchajpejském letišti, v tomto případě nedošlo k žádným obětem na životech, jako v případě pět let staršího incidentu při letu do Hong-Kongu, kdy zemřeli všichni na palubě.

Štítky:

neděle, září 16, 2007

SkyEurope

SkyEurope je slovenská nízkonákladová společnost (s dceřinou společností SkyEurope Airlines Hungary) založená v listopadu roku 2001 Alainem Skowronkem a Christianem Mandlem. První pasažéry přepravila 13. února 2002 letadlem Embraer 120 ER na letecké lince Bratislava - Košice. Od 27. září roku 2005 je veřejně obchodovatelná na burzách ve Vídni a Varšavě. Nastoupila s cenou 6 Euro za akcii (nabízeno bylo 57 procent společnosti), ale do letošního roku (září 2007) cena poklesla již o více než 50 procent.

Letadla SkyEurope létají v barvách modro červených (červený ocas, modrý trup). Letecká flotila se skládá z 15 Boeingů 737 (jeden ve verzi 300 a 14 ve verzi 700 NG). V roce 2005 si společnost objednala 32 nových letadel 737-700 (16 z nich zůstane v majetku firmy) v celkové hodnotě 1,76 miliard dolarů, co z této objednávky činí největší ve středoevropském regionu.

Společnost létá do více než 40 destinací v 19 zemích a přepravuje více než 3 milióny pasažérů ročně. Zaměstnává kolem 900 pracovníků. Hlavní sídlo má v Bratislavě, ale své základny má i v Krakově, Praze, Budapešti a Vídni (Vídeň a Bratislava jsou natolik blízko sebe, že slovenští pasažéři často létají z Rakouska a naopak, proto od března roku 2007 společnost je i na tomto letišti). Příjmy společnosti stále rostou, ale mimo jiné i z důvodu velké objednávky letadel je SkyEurope stále ve ztrátě (údaje ze září 2007), ačkoliv ztráta neustále klesá (aktuálně je kolem 0,13 Euro na akcii) a poslední kvartál roku 2007 by měl být už ziskový.

SkyEurope

Štítky:

Smart Wings

Smart Wings je nízkonákladová letecká společnost firmy Travel Service a.s. S prodejem letenek začala 1. března roku 2004. O dva měsíce později, čili 1. května 2004, Smart Wings zahájil svoji činnost letem z Prahy do Paříže na letiště Charlese de Gaullea. Ještě téhož dne se letělo do Curychu, Amsterdamu, Kodaně a nakonec i do Madridu

Leteckou flotilu tvoří dva Boeingy 737 (verze 800 a 500) v oranžovo modrých barvách Smart Wings a 8 Boeingů v barvách mateřské společnosti. Domovským letištěm je Ruzyně a společnost se věnuje jak vnitrostátním letům (do Brna a Ostravy), tak letům po Evropě a od května 2007 létá i do Dubaje. Také zajišťuje nepravidelné charterové lety pro různé cestovní kanceláře.

V bezpečnosti a rezervaci letenek firma spolupracuje s Lufthansou - využívá Lufthansa Technik a Lufthansa Service.

V roce 2006 využilo služeb Smart Wings 1.8 milionu cestujících a to jak v České republice, tak také v Maďarsku, kde má dceřinou společnost. Tržby společnosti za stejný rok byly ve výši 660 miliónů korun, co bylo o 30 miliónů více než předpokládaly plány.

Štítky: