čtvrtek, května 31, 2007

easyJet

Britská nízkonákladová letecká společnost easyJet vznikla 18. října roku 1985. Založil ji britský podnikatel původem z Kypru Stelios Haji-Joannou. Na začátku létala dvěma pronajatými Boeingy 737-200 (první vlastní letadlo si společnost pořídila v dubnu příštího roku) na trasách z letiště Londýn Luton do Edinburgu a Glasgow. Od začátku postavila svoji strategii na co nejlevnějších cenách letenek, aby létání bylo tak levné "jako dvoje džíny - 29 liber".

V roce 1996 easyJet zavedl první zahraniční trasu do Amsterdamu. Společnost v tomto roce dosáhla počtu 420 tisíc přepravených pasažérů a již o rok později překročila tisícovku a objednala si dvanáct letounů Boeing 737-300 k dodání v roce 2000. V březnu roku 1998 společnost koupila čtyřicetiprocentní podíl ve švýcarské charterové letecké společnosti TEA Basel AG, kterou později (v roce 1999) přejmenovala na easyJet Switzerland. V tomtéž roce objednala další letouny od společnosti Boeing, tentokrát šlo o 15 letadel typu 737-700. V roce 1999 počet pasážérů překročil 3 milióny 600 tisíc osob a easyJet začal létat z Ženevy do Nice, Amsterdamu a Barcelony. Současně s provozem společnost rozvíjela nabídku letenek telefonicky a přes internet (v roce 2000 se jí podařilo prodat dva milióny letenek online a dnes dosahuje prodeje 95 procent online), co bylo jak velmi dobrým marketingovým trikem tak pomáhalo udržovat náklady na nízké úrovni v porovnání s konkurencí. Na začátku nového tisíciletí si firma objednala dalších 17 Boeingů 737-700 a také v říjnu vstoupila na Londýnskou burzu. V roce 2002 easyJet koupil nízkonákladovou společnost Go (neúspěšný projekt British Airways) a stal se největším nízkonákladovým přepravcem (tehdy s ní létalo více než 11 miliónů pasažérů). O rok později do služby vstoupil i první Airbus a to letoun typu A319. 18. května roku 2005 společnost přepravila svého stomilióntého pasažéra (v tomtéž roce přepravila úctyhodných 30 miliónů) co rozhodně přineslo mnoho optimismu při oslavovaném desátém výročí.

EasyJet je od roku 1998 stále v zisku (v roce 2006 byl kolem 130 miliónů britských liber) ani útok v září roku 2001 na Dvojčata a následné zdražování cen ji nepostihl tolik, jako jiné letecké společnosti. Zaměstnává necelé 4000 zaměstnanců. Na jaře roce 2007 jeho flotila čítala 130 letadel z toho 103 Airbusů (88 objednáno) a 30 Boeingů (průměrný věk letounů je aktuálně 2,5 roku). Počet přepravených pasažérů v loňském roce dosáhl 33 miliónů a společnost létá do více než 260 destinací v 21 zemích 3 kontinentů (průměrný let je 1142 kilometrů).

Technorati Tagy
, , , ,

Štítky:

TU-144

V šedesátých letech dvacátého století se mnoho zemí soustředilo na vytvoření dopravního letadla rychlejšího než zvuk. Nešlo jen o zlepšení dopravy, ale o nezanedbatelnou prestiž, ukázat světu: Hele, my jsme ti nejlepší, my máme první supersonik. Vlastně se do značné míry opakovala situace z doby, kdy státy soupeřily o dobytí vesmíru. A to včetně vzájemného obviňování ze špionáže, a vyvracení těchto podezření argumenty, že stejnou součástku lze logicky zkonstruovat jen velmi podobně, a že aerodynamika funguje stejně v Rusku, jako v Evropě či USA. (Pravda, průmyslová špionáž se nepochybně zůčastnila. Bylo prokázáno že byly ukradeny plány podvozku a brzd.)

Konstrukcí Ruské verze nadzvukového letadla byl pověřen tým odborníků okolo Alexeje Tupoleva. Ten měl již z dřívějška zkušenosti s konstruováním proudových letadel pro vojenské účely. Každopádně ale Tupolev obětoval projektu mnoho úsilí, a tak prototyp TU-144 vzlétl na vánoce roku 1968, plné dva měsíce před konkurenčním Concordem. A o půl roku později (pátého června 1969) jím byla poprvé překročena rychlost zvuku. Zdálo by se, že je vyhráno, ale cesta od fungujícího prototypu k sériově vyráběnému stroji je dlouhá. Roku 1973 byl v Paříži aerosalon, zůčastnily se jak jinak i oba nadzvukové letouny. A TU-144 potkala katrastrofa. Při vyhýbání se Francouzské stíhačce Mirage (která v daném prostoru vůbec neměla být) se letoun zřítil. Všech šest lidí na palubě zemřelo, trosky stroje rozmetaly 15 domů a zabily ještě dalších 8 lidí na zemi. Poté následovalo zjišťování co se stalo, a nové zkušební lety. První pravidelné lety, jak jinak než pro tehdy jediný státní Aeroflot, byly na trasu Moskva-Alma Ata zavedeny až v roce 1975. Skoro rok byl přepravován pouze náklad a pošta, poté teprve došlo na cestující. 23 května 1978 se ale jeden z letounů znovu zřítil při pokusu o nouzové přistání, a v důsledku byly zakázány lety s cestujícími.

TU 144 tak nalétalo pouze 55 letů s pasažéry. V provozu sice ještě nějakou dobu zůstaly, ale na nákladní letoun byly příliš drahé. Poslední lety TU-144 byly v letech 1995-99, kdy byl jeden ze strojů koupen NASA a provozován jako létající laboratoř, dodávající data jejich vlastnímu programu nadzvukového letounu. Nicméně projekt byl v roce 1999 zastaven. A to byl definitivní konec snu o Ruském nadzvuovém dopravním letadlu. Ostatně Concorde jej brzy následoval, a svět je dnes opět nucen i k mezikontinentální přepravě používat podzvukové stroje.

Co se technických údajů týká:
Rozpětí křídel: 27.65m
Délka: 58,4m
Váha prázdného stroje: 85 tun
Maximální vzletová váha: 180 tun
Maximální rychlost: 2500 km/h
Cestovní rychlost: 2300 km/h
Dolet: 6500 km

Podobně jako Concorde je při vzletu a přistání sklopena příď, aby piloti viděli přistávací dráhu.

TU-144 ve službách NASA


Technorati Tagy:
, , ,

Štítky:

úterý, května 08, 2007

Delta Air Lines

Každý má svůj začátek, a nic nevzniklo najednou. Nicméně je překvapivé, že počátkem takového gigantu jakou jsou dnes aerolinie Delta byla společnost provozující práškovací letadla. Roku 1924 jí (jako první komerční leteckou službu pro zemědělce) založil Huff Daland. (pod jménem Huff Daland Dusters) O rok později již disponoval celkem osmnácti letadly, což je v té době největší počet letadel vlastněných soukromou společností. Roku 1928 je společnost přejmenována na Delta Air Service, podle delty řeky Mississippi kde létají. A pak roku 1929 došlo ke zlomu. Delta zavádí první linku pro pasažéry. na trase Dallas-Jackson létají letouny Travel Air S-6000B, nesoucí krom pilota až pět pasažérů. 1930: Znovu změna jména, nyní je to Delta Air Corporation. Nicméně nedostatek pošty k přepravě nutí deltu osobní lety zrušit, a to až do roku 1934, kdy je jim (díky příslibu nejniřší ceny) přidělena doprava pošty na nvoě zřízené trase číslo 24. A opět následuje přejmenování: Delta Air Lines. Kvůli nedostatečné přepravní kapacitě je od American Airlines zakoupeno šest letadel Stinson "T". Tyto třímotorové stroje jsou o rok později poprvé uváděny do provozu jako noční spoje se dvěma piloty. Roku 1940, kdy se v Evropě rozjíždí válečná mašinerie zavádí Delta do svého leteckého parku letouny DC-2 a DC-3. A do personálu stewardku. O rok později se ústředí společnosti stěhuje z Monroe do Atlanty, a Delta se začíná postupně podílet i na válce. A to přestavbou letounů a hlavně výcvikem pilotů a mechaniků.

Po válce, hned v roce 1945 se soplečnost opět přejmenovala, tentokrát na Delta Air Lines, Inc. A také je to rok významných milníků, protože má nalétáno 300 milionů pasažér mil (483 milionů pasažér/km) a deset let bez jediné nehody. Také dochází k přepravě poměrně nevšedního nákladu. Například živých rostlin a podobně. 1946 se začíná pravidelná přeprava nákladu, první nonstop letecká linka Miami-chicago a miliontý přepravený cestující. Roku 1947 dostává Delta ocenění za půl miliardy pasažér/mil bez nehody. 1. června 1948 počíná spolupráce se společností TWA. TWA personál obstarává lety Delta z Cincinnati do Detroitu, Delta létá na trase TWA mezi Atlantou, Miami a Dallasem. 1950 lety z Atlanty do New yorku. A také jako zajímavost, v letounu Lockheed Constellation je umožněno proměnlivé uspořádání sedadel. Lze je otočit proti sobě. O tři roky později dochází ke spojení se společností Chicago and Southern Air Lines, což přináší do portfolia Delty první mezinárodní lety (do Caracasu a po Karibiku), a současně opět přejmenování společnosti. Po dva roky zní název: Delta-C&S. Rok 1955, zavedení nového způsobu dopravy. Cestující jsou dopravováni na jedno centrální letiště, a ottud další linkou do cíle. O čtyři roky později dochází k nákupu prvního letadla Douglas DC-8. A zavedení loga společnosti, červeno modro bílého trojúhelníku, symbolizujícímu křídla tryskového letadla. Opět o rok později, 1960: Zavedení prvních letounů Convair 880, Delta létá od pobřeží k pobřeží, od oceánu k oceánu. 1961 ocenění za 11 miliard pasažér mil bez nehody. A první non stop lety z Atlanty do LA, první lety z Kalifornie do Karibiku. 1962, DC-8 Delty je prvním letounem jež zvládl trasu LA-Atlanta za méně než tři hodiny. Podle oficiálních údajú tento rekord trvá dodnes. O dva roky později je zaveden systém rezervace letenek Deltamatic, používající počítač IBM 7074. A první DC-9 nastupují do služby. Roku 1966 umírá zakladatel Delty C. E. Woolman. Divize práškovacích letadel končí. Do služby nastupuje první nákladní Lockheed L-100 Hercules.

1970 nástup letounů Boeing 747. A všechna letadla jsou již trysková, vrtulové stroje vyřazeny z provozu. O rok později začíná podnik zvaný Delta Dash, jde o přepravní službu pro malé balíky. A na místo ředitele nastupuje W.T. Beebe. Roku 1972 následuje spojení se společností Northeast Airlines, Delta se stává majoritním dopravcem v oblasti Bostonu a New Yorku. A také nastává příchod letadel L-1011 TriStar. Roku 1975 zavádí Delta novou unikátní službu, garantovanou expresní přepravu nákladu (pod jménem Delta Air Express). 1978 je schválen zákon o deregulaci leteckého provozu, Delta Airlines začíná létat i z Atlanty do Londýna. Rok 1979 je významným výročím, je oslaveno 50 let existence společnosti. Přibývají lety do Frankfurtu v Německu. A v srpnu je poprvé v historii letectví dosaženo milionu cestujících přepravených z jednoho města za měsíc. Stává se tak v Atlantě. 1981 je zaveden program slev pro stálé zákazníky Frequent Flyer Program, ten od změněným jménem SkyMiles funguje dodnes. 1982, Po finančních ztrátách věnují zaměstnanci $30 000 000, za kter0 je zakoupen první letoun boeing 767, nazvaný Spirit of Delta. Roku 1984 následuje technická novinka: možnost telefonovat z letícího letadla (L-1011) systémem zvaným Airfone. O tři roky později dochází ke spojení se společností Western Airlines, a zavedení letů z Atlanty do Tokya. Delta začíná expandovat i do Asie.

1990 nadchází propojení rezervace letenek společností Delta, Northwest Airlines a TWA, vytvářejíce systém WORLDSPAN. 23 letadel Delty převáží pasažéry a vojenské náklady v rámci operace pouštní bouře. Roku 1991 jsou od společnosti Pan Am odkoupeny všechny transatlantické lety, z Delty se tím stává celosvětový dopravce. Jde o největší transakci mezi leteckými společnostmi v historii. 1995, Letoun Spirit of Delta přemalován olympijskými barvami, Delta byla jmenována oficiálním přepravcem olympijských her roku 1996 v Atlantě. O rok později je předveden letoun Centennial Spirit, MD-11 natřený oylmpijskými barvami. Je jím přivezen olympijský oheň z Řecka. Současně je zavedena nízkonákladová doprava Delta Express, a možnost rezervovat či přímo zakoupit letenky přes net. Další mezník pochází z roku 1997, kdy Delta poprvé přepraví 100 milionů cestujících za rok. A nakupuje Boeingy 777. 1998 nadchází zavedení společného systému přepravy zboží se společností SwissCargo. První třída a business class jsou spojeny do jediného bloku luxusních míst pod názvem BusinessElite®. 1991 je Delta vyhlášena nejlépe vedenou leteckou společností magazínem Aviation Week And Space Technology

Rok 2000, formuje se SkyTeam, partnerský program společností Delty, Air France, AeroMexico a Korean Air. Jsou zakoupeny společnosti Atlantic Southeast Airlines (ASA) a Comair. celkem přepraveno 120 milionů pasažérů. 11. září 2001 nastává šok, teroristické útoky na (nejen) New York vedou nejen k dvoudenímu zákazu veškerých letů nad územím USA, ale hlavně dochází k snížení počtu pasažérů, jež mají zájem letět. A k nárůstu nákladů o bezpečnostní opatření. Nicméně bez ohledu na problémy Delta sponzoruje zimní olympijské hry 2002 v Salt Lake City, a opět přiváží olympijský oheň z Řecka. Roku 2004 oslavují Delta Air lines 75 let existence, a stále se snaží dostat rozpočet v červených čísel, kam zapadl po 9/11 2001. A tento stav i nadále pokračuje. Delta je sice největším světovým leteckým dopravcem, ale stále má finanční problémy, i přes probíhající restrukturalizaci. Nicméně ztráty se snižují, a tak je veliká šance, že se z toho vzpamatuje a nebude nutné společnost rozdělit na menší, jako se tomu často stává.

Podle statistik z roku 2006 má Delta Airlines celkem 47000 zaměstnanců, provozuje 1534 pravidelných každodenních letů, společně s partnery je to 6795 letů deně, a lze se jimi dostat do 461 měst v 96 zemích světa.

Technorati Tagy:
, ,

Štítky: