středa, února 28, 2007

Airbus

Airbus byl založen v roce 1970, jako evropské konsorcium francouzských, německých a později i britských a španělských společností, neboť se stalo definitivně jasné, že pouze vzájemnou spoluprací jsou evropské firmy schopny konkurovat velmi silným americkým výrobcům letadel.

Kořeny spolupráce evropských výrobců letadel sahají již do dvacátých let minulého století, kdy španělská Aeronauticas S.A. používala licenci německého Dornieru a s francouzi na vytvářela Bréguet XIX. V padesátých letech se objevilo mnoho německo francouzských projektů a v šedesátých letech vznikla známá spolupráce britů a francouzů na nadzvukovém Concorde. V září roku 1967 britská, německá a francouzská vláda podepsaly Memoradum o Porozumění, které mělo za cíl vyvinout nové třísetmístné letadlo - budoucí Airbus A-300 (první ve verzi A-300B2 nastoupil do služby v roce 1974 pro Air France). Z důvodu různých neshod Britové od projektu odstoupili, takže dohodu o vzniku Airbus Industrie v roce 1970 podepsaly jen francouzská Aerospatiale a německé Deutsche Aerospace, k nim doloučila v roce 1971 CASA ze Španělska a v roce 1978 se konečně připojila i British Aerospace.

Společnost začala velmi úspěšně konkurovat americkým firmám (již v roce 1975 měla 10 procent trhu a v roce 1979 již 32 zákazníků mezi leteckými přepravci, 256 objednávek na nová letadla a 81 letadel v provozu) a po několika letech jí zůstal jako jediný významný konkurent podobné velikosti pouze Boeing a souboj těchto společností trvá vlastně až do dnešního dne.

Od roku 1978 přestal být Airbus pouze výrobcem jednoho typu letadla, když začal s vývojem Airbusu A 310. V roce 1984 se začaly práce na Airbusu A-320, který se stal nejúspěšnějším letadlem této společnosti. Dalším mezníkem byl rok 1987, když Airbus se rozhodl vyvíjet hned dva typy letadel a to jak pro střední, tak i konečně pro dlouhé vzdálenosti (A-330 a A-340). V roce 2000 začal také mírně megalomanský projekt největšího (taktéž nejekonomičtějšího a nejekologičtějšího ve své třídě) letadla na světě Airbusu A-380, jehož dodání prvním aeroliniím se konečně po mnoha peripetiích blíží.

V roce 2000 se Airbus rozhodl upevnit spolupráci mezi do té doby volnějšími společnostmi a vytvořil sloučením společností Aérospatiale-Matra z Francie, Dornier GmbH a DaimlerChrysler Aerospace AG (DASA) z Německa a Construcciones Aeronáuticas SA (CASA) ze Španělska koncern EADS (European Aeronautic Defence and Space Company), který společně z britským BAE Systems vytvořil o rok později Airbus Integrated Company.

Technorati Tagy:
, , ,

Štítky:

pondělí, února 19, 2007

Swissair

Swissair ("Swiss Air Transport Company Limited") byla letecká společnost vzniklá roku 1931 spojením Balair a Ad Astra Aero. Prakticky celých 71 let své existence byla považována za mimořádně stabilní a dobře vedenou leteckou společnost, nicméně nakonec skončila finančním fiaskem.

Rok po svém založení Swissair jako první v Evropě začíná používat americká letadla Lockheed Orion (na tehdejší dobu velmi rychlá) ke spojení letecky Basileje, Curichu a Vídně. Později provozuje leteckou dopravu pošty mezi Basilejí a Frankfurtem.

První letušky! To doposud nikdy nikdo neměl, cestující dosud v letadlech neměli žádnou obsluhu, to se změnilo právě nástupem prvních letušek do akce. Už od začátku byly standartem pěkné dívky obsluhující pasažéry, jako by byli hosté v nějakém hotelu či restauraci.

Již před druhou světovou válkou provozuje Swissair letadla typu Douglas DC2 a DC3, na leteckých linkách spojujících Švýcarsko se zbytkem světa. Poté ale přichází světová válka a s ní problémy. Swissair pokračuje ve svém provozu až po válce, v roce 1947 je prohlášen Švýcarskými národními aeroliniemi a stát kupuje 30% akcií této společnosti. Ta tou dobou již provozuje dopravu s novými, mnohem modernějšími letadly, Douglas DC4. Roku 1949 se mezi používané stroje zařadí první Convair CV-240, a spolu s ním nadchází doba letů ze Švýcarska do Ameriky. O pět let později dochází i k letům do Jižní Afriky, mezi letadla se přidaly stroje Douglas DC-6B.

Postupně se mezi destinacemi objevují i poměrně exotické, Dálný Východ či Jižní Amerika. Letecký park je stále bohatší, přibývají stroje Convair CV-440 Metropolitan, Douglas DC-7C, DC-8 a SE-210 Caravelle. Swissair se rozrůstá, letů přibývá.

Ale objevují se i první problémy a nehody. Například roku 1963 spadlo letadlo SE-210 Caravelle HB-ICV poblíže Dürrenäschu, zanechávajíce v troskách všech 80 osob na palubě. Společnost postupně navazovala spolupráci s dalšími (SAS, KLM) A opět utrpěla i nehezkou reklamu v podobě ztrát. Tentokrát roku 1970, když chvíli po startu stroje Convair CV-990 na lince z Zürichu do Tel Avivu vybuchla bomba a zahynulo 47 lidí.

První Boeingy 747 a Douglas DC 10. Mezi destinecemi se objevují například Peking, Šanghaj a Toronto, Kvůli kapacitě pasažérů se staví na letišti v Zürichu terminál B. Roku 1980 přepravuje Swissair 100 miliontého pasažéra, o rok později oslavuje 50 let své existence. Zatím jde vše dobře, roku 1983 se k destinacím přidávají i Tulouse a Rijád, počet míst kam Swissair létá se tak rozrostl na celkových 100. V letadlech se postupně objevuje Business class, letecký park zahrnuje stále novější a novější stroje.

Swissair vlastní podíly v menších leteckých společnostech (Crossair, Covia, Austrian Airlines) a za partnery jsou mu Delta Air Lines, SAS a Singapore Airlines. Od roku 1990 platí pro Swissair takzvaná hunter strategy, strategie lovců. To znamená skupovat podíly jiných leteckých společností. Například je vlastněn značný podíl v Belgických aeroliniích Sabena, a dále podíly v mnoha menších společnostech: Air Liberté, AOM, Air Littoral, Volare, LOT, Air Europe, TAP Portugal, Turkish Airlines, South African Airways, Portugalia...

Nikdo to nevidí, ale tento "zdravý růst" je vlastně již začátkem pádu, společnost investuje příliš mnoho. 2. září 1998 dochází k největší katastrofě v dějinách společnosti. McDonnell Douglas MD-11 letící z New Yorku do Ženevy se ocitá v plamenech a padesát mil od pobřeží Nového Skotska padá do oceánu. Všech 215 pasažérů a 14 členů posádky zahynulo. Následkem tohoto neštěstí je zákaz používání hořlavých materiálů při konstrukci nových letadel, stará létají dál, tak jak jsou. A poté přišlo 11. září 2001, kdy nastal pro leteckou dopravu zlom. Lidé se najednou báli létat, a to v té době již podlomeným financím Swissairu nijak nepomohlo. A navíc banky začaly hned po útoku odmítat poskytnout leteckým společnostem úvěry, jako by to mnoho let nebyli jejich vynikající zákazníci.

Po krátké nejisté existenci byla společnost Swissair rozdělena na dvě části. Aktiva byla převedena na původně dceřinou společnost Crossair, a zbytek byl ponechán k likvidaci. Příběh společnosti Swissair je tragický, o to smutnější že zašla na vlastní úspěch, protože nebýt tak dobře zavedená a prosperující, zaručeně by nikdy neinvestovala tolik financí do nákupu konkurenčních podniků.

Dnes v tradici Swissairu pokračuje jeho dceřiná společnost Crossair, která se přejmenovala na Swiss International Air Lines a je známější pod jménem Swiss. V současné době se jedná o převzetí Swissu Lufthansou, která již roku 2005 koupila 11 procent akcií. Je také samozřejmě členem Star Alliance.

Technorati Tagy:
, , , ,

Štítky: